قرآن آنلاین انجمن معلمان ایران دفتر چاپ و نشر کتب درسی وزارت آموزش و پرورش آرشیو صفحه نخست
روش تدریس بحث گروهی
بحث گروهي يك روش تعاملي است كه تبادل افكار را امكان‌پذير مي‌سازد. بهترين شيوه‌هاي يافتن پاسخ پرسش‌ها گفت و گو با يكديگر است. در يك محيط مجازي اين بحث‌ها ممكن است همزمان به‌صورت گفتگوي برخط يا ناهمزمان از طريق پست الكترونيكي باشد.

در بحث گروهي افكار جديد مورد ارزيابي و آزمون قرار مي‌گيرند. و به پيدايش افكار جديد و كاوش مفاهيم نو مي‌انجامند و به فراخ‌انديشي (باز شدن ذهن) نسبت به نگرش‌ها و ارزش‌ها كمك مي‌كند. شركت‌كنندگان بايد تفاوت ميان واقعيت و عقيده (نظر شخصي) را تشخيص دهند و مهارت گوش فرا دادن و تحليل كردن آن‌چه را مي‌شنوند، تمرين كنند.
بحث گروهي به ايجاد همبستگي و اعتماد مي‌انجامد. تفاوت نظر، نژاد، جنسيت و مشاركت بايد مورد ارج‌گذاري قرار گيرد. هر نوع كار گروهي به پرورش مهارت‌هاي برقراري ارتباط ميان فردي مي‌انجامد. بحث گروهي به مطلع شدن افراد و سهيم كردن آنان در اطلاعات و تامل درباره افكار ديگران قبل از دستيابي به توافق جمعي درباره يك موضوع كمك مي‌كند.
بحث در گروه كوچك، براي شركت‌كنندگان امكان شناسايي يكديگر و احساس تعلق به يك جمع را فراهم مي‌كند.
گام‌هاي اصلي عملي در بحث گروهي
هدف دستيابي به توافق نسبت به نتيجه‌گيري‌هاي كلي است.
گام اول: مقدمه
مدرس موضوعي را انتخاب مي‌كند كه شركت‌كنندگان درباره آن دانش قبلي لازم را براي بحث دارا باشند به همين دليل اغلب جلسات بحث بعد از جلسات سخنراني گذاشته مي‌شود گام اول شامل چهار قسمت است. بيان هدف‌هاي تدريس، بيان منظور بحث، توضيح ارتباط بحث يا آن‌چه يادگيرندگان تا كنون آموخته‌اند و استفاده از پيش‌سازمان‌دهنده براي جلب توجه شركت‌كنندگان.
در بحث برخط افراد مي‌توانند گروه‌هايي را تشكيل دهند و تابلويي را روي صفحه وب براي اعلام پيام‌ها و دريافت پاسخ‌ها يا امكان گفتگوي همزمان فراهم كنند هر دانشجو نيز مي‌تواند صفحه آغازين روي سيستم مديريت دروس داشته باشد و خود را با عكس معرفي نمايد و به اين ترتيب افراد با يكديگر آشنا مي‌شوند.
گام دوم: هدايت بحث
مسئوليت اين قسمت به عهده مدرس است و بايستي به نحوي هدايت شود تا تفكر خلاق و تنوع پاسخ تقويت شود پرسش‌ها بايد حاوي كلمات كليدي مرتبط با موضوع و هدف بحث باشد و مانع از پاسخ‌هاي بلي يا خير شود و مدرس بر كيفيت پاسخ‌ها نيز نظارت دارد.
گام سوم: خلاصه كردن بحث
مسئوليت اين قسمت نيز بر عهده مدرس است كه براي روشن نمودن آراء مورد بحث و دستيابي به توافق جمعي صورت مي‌گيرد.
تنوع در بحث گروهي:
گروه‌هاي يادگيري مشاركتي: در اين شيوه افراد فرصت براي بررسي موفقيت در گروه دارند و پاسخ‌گويي به صورت فردي و پاداش به صورت گروهي است.
گروه‌هاي حل مسئله: هدف پرورش روحيه تعاون، كنجكاوي، جستجوگري و تفكر انتقادي است و بهترين راه حل براي يك مسئاله مورد بحث قرار مي‌گيرد.
بررسي گروهي: هر گروه مسئاله‌اي را بررسي مي‌كنند و گزارش آن را تهيه و به سايرين ارائه مي‌دهند كه به اين ترتيب كار كردن با يكديگر تقويت مي‌شود.
طوفان مغزي: ابتدا يك فكر مطرح مي‌شود، از همه نظرات استقبال مي‌شود نظرات مورد ارزيابي يا انتقاد قرار نمي‌گيرند، بلكه قضاوت در مورد نظرات به مراحل بعدي موكول مي‌شود ربودن افكار ديگران تشويق مي‌شود به ويژه اگر فكر جديدي عرضه شود چون اين كار باعث افزايش خلاقيت مي‌شود.
به تعدد نظرات ارج‌گذاشته مي‌شود. يكي از شركت‌كنندگان مطالب را خلاصه مي‌كند ولي مدرس ملاك‌هايي براي خلاصه كردن ارائه مي‌كند: افكاري كه احتمال موفقيت بيشتري دارند و در كوتاه مدت عملي باشند و قابل آزمون باشند.
منبع: به سوی یادگیری برخط، مشایخ و بازرگان، 1382، انتشارات آگه
سایت : http://ceel.sums.ac.ir/
روشهایی برای تدریس
نویسنده : ادریس عبدالهی | تاریخ 5:22 بعد از ظهر روز پنجشنبه ششم آبان 1389
| ادامه مطلب